E-mail Coach Download E-book

7 Tips om de Verleiding naar het Roken onder Controle te Krijgen

Stoppen met roken is een heel lang proces. Dit kan heel lang duren, variërend van een paar weken of maanden tot enkele jaren. De exacte lengte van het proces varieert per persoon, maar het belangrijkste is een aanvalsplan. Op een bepaald punt tijdens het proces, zul je geconfronteerd worden met een situatie waarin de drang om te roken erg sterk is. Hoe je met deze situatie omgaat, bevestigd hoe goed je op weg bent. Als je erop voorbereid bent dat er weer een drang om te roken komt, kan je daar een plan voor maken en succesvol stoppen met roken.

Tip 1. Neem de tijd om te  bedenken wanneer je altijd rookt. Bijvoorbeeld, na de maaltijd, na een rondje joggen, of zelfs na elke douche ’s ochtends. Als je weet wanneer je rookt, is dat een goede uitgangspositie om je aanvalsplan op voort te baseren.

Tip 2. Maak een plan van aanpak. Dit kan iets eenvoudigs zijn zoals een stress bal voor je handen, of alleen maar een snoepje om je mond bezig te houden. Als je echt geniet van de smaak en het gevoel van een schone mond zou je elke keer als je wilt roken je tanden kunnen poetsen, of een mint snoepje nemen, zodat je een frisse adem hebt.

Tip 3. Vermijd de verleidingen die op de loer liggen. Als je naar buiten gaat om te eten, zorg er dan voor dat je in het niet-roken gedeelte zit. Laat je niet afleiden door tabak winkels, en probeer ook de hoeveelheid tijd in de buurt van andere rokers te beperken. Als je de hele tijd in de buurt van sigaretten bent, is de verleiding veel moeilijker te weerstaan.

Tip 4. Haal alle rook-instrumenten uit je huis. Dit zijn asbakken, aanstekers en lucifers. Probeer ook de geur van sigaretten uit je huis te halen. Producten zoals Febreeze zijn hier heel geschikt voor. Want de geur van sigaretten kan je ook al doen verlangen naar een sigaret.

Tip 5. Als je altijd op een bepaalde plek rookt in je huis, moet je proberen een andere bestemming voor deze plek te vinden. Als het je lukt deze routine te doorbreken, dan ben je veel beter in staat de verleiding te weerstaan. Dit werkt het beste als je bijvoorbeeld altijd voor het raam in de woonkamer rookt. Verplaats de stoel waar je normaal altijd op zit naar een ander deel van de kamer, zodat je niet meer verleid wordt om een sigaretje te roken als je in die stoel uit het raam kijkt.

Tip 6. Schrijf op dat je wilt stoppen met roken. Dit lijkt misschien een klein detail maar in de werkelijkheid kan dit ervoor zorgen dat je op de lange termijn echt bij je doel blijft. Als je gewoon tegen jezelf zegt dat je wilt stoppen met roken werkt dat niet en steek je stiekem nog een keer een sigaretje op. Als het opschrijft daarentegen, is het veel aannemelijker dat je het ook daadwerkelijk doet. Dit geldt voor stoppen met roken, afvallen, het veranderen van je trainingsschema of wat dan ook. Opgeschreven doelen kunnen een duidelijke verbetering zijn in je eigen verantwoording.

Tip 7. Mats jezelf niet. Als je er absoluut zeker van bent dat je het kan, dan heb je veel meer kans dat je ook echt slaagt. Het is erg belangrijk om erin te geloven als je je doel wilt halen. Dit helpt je elke keer om sterk te blijven als de drang naar roken weer terugkomt. Als je elke keer nog een sigaretje rookt, even snel, dan is het veel lastiger om je aan je doel te houden. Als je bij je doel blijft daarentegen, om geen enkele sigaret meer op te steken, dan is de drang naar een sigaret na een tijdje ook veel makkelijker te hanteren.

Begin direct met het het Gratis Stoppen met Roken E-Mail Coaching Programma !

Bekijk ook

stoppen met roken spel

Quitty – Een nieuw hulpmiddel om met roken te stoppen!

  Quitty is een spel voor de tablet en smartphone, waarbij psychotherapeutische methoden gebruikt zijn. Dit …

te zwaar door roken

Bang om aan te komen als je stopt met roken?

Bang om aan te komen als je stopt met roken? Deze tips voorkomen het! Wil …